4. Het Waterman Tijdperk
De Waterman - Johfra
“Gaat naar de stad en u zal een man tegenkomen die een kruik met water draagt; volg hem….” [1]
Dit is het antwoord van Christus op de vraag waar het (laatste) avondmaal te houden. Hiermee wordt al een blik vooruit geworpen op het Watermantijdperk. We moeten de waterdrager volgen om de plek te vinden waar we vervolgens als een gemeenschap aan zitten. Een laatste avondmaal waar we vervolgens de geest van Christus of het Zelf tot ons nemen.
De Waterdrager en het vat
Deze waterdrager als symbool voor de Waterman is degene die niet alleen het water draagt, maar het ook uitgiet. Hij is de beheerder van het alchemistisch vat.
Dit vat is de container van het “eeuwige water” [2] , dat leven en transformatie geeft. In de bijbel wordt ook verwezen naar het water van de doop. De doop brengt ons in aanraking met de Christusgeest zou je kunnen zeggen. De Christusgeest als liefdes-energie is wat ons allemaal verbindt. Daarom is het laatste avondmaal ook zo’n mooi symbool voor wat er in Waterman moet gebeuren. Wij moeten als individuen samen komen en ons met elkaar verbinden, samen de voeding van de aarde verdelen en eten.
In Vissen hebben we de Christusgeest leren kennen, in Waterman moeten we deze leven. De waterdrager stort als het ware het water uit waarin de vis als Christusbeginsel uiteindelijk kan zwemmen.
Jung zag Christus als een belangrijk symbool voor het Zelf. Het Zelf was voor Jung het alles omvattende archetype in de psyche van de mens, waarin alle tegenstellingen tot een heelheid gevormd worden en allemaal aanwezig kunnen zijn. Ook het Zelf kunnen we zien als het allesomvattende vat, dat het water van onze onstuimige psyche kan omvatten.
Het omvat onze persoonlijke psyche, maar ook de mensheid als geheel en op hoger plan de hele aarde of de hele kosmos. Dit symbool, het vat of het Zelf, gaat over gemeenschap, het samen-zijn, en ook het samen delen.
Gemeenschap
Van de hiërarchisch ingestelde gemeenschap uit het Vissentijdperk waarin er leiders zijn die het voor het zeggen hebben, verandert deze in het Watermantijdperk naar een horizontale samenleving waarin ieder individu binnen de gemeenschap zijn plaats heeft.
De I Ching zegt over de gemeenschap:
“Gelijk de lichtende lichamen aan de hemel voor de ordening van de tijd dienen, zo moeten ook de menselijke samenleving en alle werkelijke bij elkaar horende dingen organisch gerangschikt zijn. De gemeenschap moet geen vermenging van enkelingen,…dingen zijn – dat zou chaos betekenen… - maar heeft behoefte aan een organisch gerangschikte menigvuldigheid, wil ze tot orde kunnen leiden.” [3]
Het gaat dus om de verhouding van alles wat bestaat van groot tot klein. Wanneer we ons net zo tot elkaar verhouden als de sterren in de kosmos, kunnen wij in orde leven.
Jerusalem
In het Watermantijdperk wordt dan ook gezegd, zal er een nieuwe wereldorde ontstaan die niet van boven wordt opgelegd, maar uit de mens zelf opborrelt. Ook hiernaar wordt al in de bijbel verwezen. In de openbaringen van Johannes wordt verwezen naar een hemelse stad, “Het hemelse Jeruzalem”. Deze temenos [4] is ook weer een symbool van het vat.
Ook dit kunnen we zien als een verwijzing naar het nieuwe tijdperk dat na Vissen komt: het tijdperk van de Waterman. Daarom is de werkelijke stad Jerusalem ook zo beladen. Zowel het Christendom als het Jodendom en de Islam zien Jerusalem als de heilige stad, maar het gaat niet letterlijk over een stad, maar over het symbool van het Zelf, een samenleving waarin we in harmonie met elkaar samenleven.
Omdat de Watermanenergie zich nu langzaam laat gelden, zien we een overgangstijd waarin de samenleving zich meer gaat verbinden. De botsingen van de twee tijdperken zorgen voor een tijd waarin de opposities tegenover elkaar komen te staan. De ene groep reageert op het oude tijdperk van de Vissen; de behoefte te behouden was er was. De andere groep zal juist open staan voor de verandering die zich nu aandient, waarbij de gemeenschap meer voorop staat. Beide moeten elkaar in balans houden.
Symptomen van gemeenschap welke we de laatste 100 jaren zien, zijn bijvoorbeeld de behoefte aan globalisering. Nieuwe technologie zoals de televisie, de computer met het internet, de mobiele telefoon en de daarmee samenhangende sociale media, dragen allemaal bij aan het vervagen van de grenzen. De wereld is veel meer verbonden. Het gevaar is overspoeling van nieuws en informatie en een gebrek aan onderscheid.
Er moeten nieuwe regels komen omtrent vrijheid van meningsuiting, fact-checking en noem maar op. Alles staat nog in de kinderschoenen, maar de mensheid als geheel is ook op deze manier op zoek naar meer verbinding.
Waterman en Leeuw
Ook met globalisering moeten we oppassen. Zoals we nu al zien met een verenigd Europa, gaat dit ten koste van de eigen culturen van het land. Als we kijken naar het tegenovergestelde teken dat Waterman in balans houdt, dan is dat het teken Leeuw. Leeuw is juist individualistisch en gericht op de eigen unieke waarden van jou als persoonlijkheid. Zoals gezegd, is zowel het belang van de groep als van het individu belangrijk, het is niet of-of, maar en-en. Opvallend is dat Jung een Leeuw van sterrenbeeld was, met Waterman Ascendant. Hij probeerde ook een weg te vinden tussen het ik of Ego en het collectief. Deze twee heeft hij in zijn theorie over het Zelf vervat, welke heel goed bij het Watermantijdperk past. Het ik in de samenleving. Beide kanten zijn belangrijk.
Uranus als heerser van Waterman
Het was tijdens de Franse revolutie dat de planeet Uranus ontdekt werd (1781). Opvallend is dat een planeet altijd ontdekt wordt in een tijd waarin het bijbehorende principe de boventoon voert. Voor Uranus is dat dan ook “vrijheid, gelijkheid en broederschap”.
Uranus is belangrijk omdat het de heersende planeet van Waterman is. Waterman is namelijk gericht op vrijheid, gelijkheid en broederschap. Dat broederschap-deel zien we al terug in de gemeenschapsvorming.
Dit gelijkheidsprincipe uit zich socialistisch, maar ook door elkaar te waarderen ondanks raciale en culturele verschillen. We gaan er steeds meer achter komen dat deze achtergronden niets met ons als individu te maken hebben, deze ons niet meer en minder maken.
Uranus en Waterman beïnvloeden met name onze mentale ontwikkeling, en op mentaal gebied zal er meer eenheid gaan komen in de vorm van tolerantie.
Vrijheid van meningsuiting is een vorm van mentale tolerantie waarin alles mag zijn, maar hoever mag je gaan? Er is een hang naar een grotere tolerantie ten opzichte van relaties, seksualiteit en gender. Waar het om gaat is dat we inzien dat ieder mens uniek is.
Individuele keuzes mogelijk maken
Een onderdeel van gelijkheid is dat we individuele keuzes mogelijk moeten maken. Ook dit is weer de balans tussen Waterman en Leeuw. Waterman als collectief teken schept de politieke orde die een individuele keuze (Leeuw) mogelijk maakt.
We kunnen het hebben over euthanasie en daar tegen zijn, maar als we zelf voor de keuze staan, is het ineens iets anders. Zo hebben twee prominente leden van het CDA die fel tegen euthanasie waren, uiteindelijk aan het eind van hun leven daarvoor gekozen.
Het gaat er niet zozeer om dat je voor of tegen bent, maar dat alles bespreekbaar is en dat de mens de vrijheid krijgt om hierin een weloverwogen keuze te maken.
In Vissen werd alles van hogerhand beslist, door God, de monarch of de overheid. In Waterman krijgt het individu de vrijheid om keuzes te maken. Ook dit zal uiteindelijk gemeenschapszin geven.
Technologie
Uranus is ook de planeet van innovatie en techniek. Het is niet voor niets dat de laatste 200 jaar de techniek zich zo is gaan ontwikkelen. Ook dit schijnt het gevolg te zijn van de invloed van Waterman. Waterman is een mentaal teken, dat overigens moeite heeft met zijn emoties. Het is ook een teken dat daardoor juist leert om te gaan met emoties, want over het algemeen is Waterman afstandelijk, iets wat perfect past bij de objectieve wetenschap. Zoals we weten, houdt dit ook een gevaar in. Ook hier kan de Leeuw weer balanceren door dingen persoonlijker te maken.
Artificial intelligence (AI) wat nu sterk in opkomst is en ook een onderdeel van de Waterman, roept al veel vragen op. Hoe kunnen we dit in goede banen leiden. Dit is altijd wat een nieuwe energie oproept. Het gaat altijd om energieën die uit ons onbewuste voortkomen en ons bewustzijn aanzetten tot iets nieuws te vormen.
AI is een nieuwe intelligentie, maar is misschien een naar buiten toe geprojecteerde behoefte die we innerlijk gaan ontwikkelen, door andere mentale vermogen te ontwikkelen die intuïtiever of zelfs telepathisch kunnen zijn. Wie zal het zeggen.
Artificial intelligence zal in de Waterman zeker een grote rol gaan spelen, waarbij het ons zal ontlasten van bepaalde taken en ons ook meer kennis zal geven. Indirect zal het ons denken ook op hoger niveau brengen.
Tot slot
We leven in een zogenaamde spiltijd, een eindtijd waar twee tijdperken met elkaar botsen. Het is niet gek dat er veel gebeurt op het wereldtoneel dat grote angst oproept. We voelen allemaal dat het er om spant. Daarom is het des te belangrijker te beseffen dat wij onderdeel zijn van een collectieve gebeurtenis, die misschien verder raakt dan alleen de aarde.
De mens is momenteel in staat zichzelf te vernietigen, en de angst die we nu voelen heeft daar denk ik mee te maken. We voelen ons niet alleen angstig, maar verafschuwen ook wat er in de wereld gebeurt. Hoe kunnen we elkaar dit aandoen. In een wereld, waar overvloed is en waar we in harmonie kunnen samenleven op een planeet, die als een prachtig organisme ons alles kan geven wat we nodig hebben. Dus waarom niet onze geschillen achter ons laten en ons concentreren op onze overeenkomsten in plaats van onze verschillen.
Naar mijn idee is het belangrijk dat we afschuw voelen, want daarmee geven wij als overgrote deel van de mensheid aan dat we dit niet meer willen. Verandering begint met het gevoel dat we het anders willen. Ik zie dit als een grote plus, dat er steeds meer mensen zijn die geen oorlog en geen verdeling meer willen, maar juist verbinding zoeken. Op verschillende plekken in de wereld zijn dan ook groeperingen op zoek naar verbinding omdat ze zien dat het niet langer zo kan.
Hier zien we de energie van de Waterdrager aan de gang. Het water uit zijn kruik over de kleinere groeperingen gietend, met de bedoeling dat dit steeds meer gaat uitstromen. We voelen ons machteloos, maar dat zijn we niet. Dat er machtsbeluste, met name mannen zijn die misbruik maken van de chaos uit eigen gewin, hoeft niet te beteken dat we dit toelaten. Onze macht als groep is heel groot. In de westerse landen hebben we de macht van onze stem. Wij bepalen wie we het mandaat geven om ons te helpen een gemeenschap te vormen. Dat de opposities nu nog zo tegenover elkaar staan, heeft te maken met dat we precies tussen twee tijdperken inzitten, maar de tijd is aan het keren.
Het Waterman-motto is wat mij betreft dan ook: “Wij zijn niet alleen, we hebben elkaar, dus houd elkaar vast!”
Noten:
[1]. Nieuwe testament – Marcus 14: 13-16 (dezelfde tekst staat in Lucas 22: 10-12
[2]. De Aqua permanence of eeuwige water is een term uit de alchemie
[3]. I Ching – Richard Wilhelm – Hexagram 13: met het beeld: het vuur onder de
hemel (sterren) – pg 40
[4] Temenos wordt vaak door Jung gebruikt als een ommuurde plek, een tuin
of een kasteel, maar ook een stad. Het gaat om iets dat omvat wordt en
daardoor beschermd.