5. Twee waterdragers

De waterdrager van Johfra en van Jung

Als allerlaatste wil ik nog even iets laten zien betreffende de twee afbeeldingen van de waterdrager die ik heb gebruikt. In het eerste artikel over de Waterman plaatste ik al bovenstaande afbeelding (rechts) van de waterdrager die Jung in zijn Rode boek heeft getekend. Tot mijn verbazing zag ik dat de twee bovenstaande afbeeldingen best grote overeenkomsten vertonen.

De linker afbeelding is een schilderij van Johfra. Hij kon de afbeelding van Jung niet kennen omdat deze pas in 2009, toen het Rode boek uitkwam, bekend werd. Jung heeft zijn afbeelding ver voor die van Johfra gemaakt. Johfra’s schilderij van de Waterman is pas in de jaren 70 gemaakt.

Wanneer we ze allebei bekijken, dan zien we dat in beide de waterdrager zeven bloemen bevloeit, en in beide zien we linksboven een tempel.

Daarnaast is de indruk van de afbeelding van Jung veel aardser dan de hemelse afbeelding van Johfra. Jung was een aardse man, Johfra schilderde veel meer hemelse taferelen.

In de bloemen van Jung zitten 7 kabieren zoals hij die noemde, welke symbool staan voor onbewuste delen die vorm moeten krijgen. De lotussen zijn bij Johfra gekoppeld aan de 7 chakra’s en verwijzen naar de oprijzende kundalini. Beide drukken denk ik hetzelfde uit. Jung noemt het archetypen uit het onbewuste, Johfra schildert het ontwikkelen van de 7 chakra’s. 7 is een getal van compleetheid, en lijkt te verwijzen naar een complete ontwikkeling van de mens.

De tempel staat kunnen we zeggen voor het eerder besproken nieuwe Jerusalem; een nieuwe vorm van samenleving, waar ieder individu een eigen plek heeft. Deze eigen plek en een nieuwe vorm van samenleving lijken in het Watermantijdperk samen te komen.

Een andere overeenkomst is de blauwe verwachtingsvolle zon bij Johfra en de blauwe bol van Jung. De verwachtingsvolle zon bij Johfra is de heersende planeet van Waterman: Uranus. De blauwe bol onder de voeten van de waterdrager van Jung lijkt de bron waaruit hij het water tapt. Beide lijken iets te maken hebben met de vernieuwende kracht.

De verschillen zijn het doodshoofd dat bij Johfra de dood en de nieuwe geboorte van het tijdperk voorstelt, en bij Jung een rode bol achter het hoofd van de waterdrager. Dit heeft misschien te maken met het verschil van inzicht, onbewust waarschijnlijk in de verschillende aspecten van de Waterman. Bij Johfra gaat het vooral om de overgang van Vissen naar Waterman. Bij Jung lijkt het dieper te gaan en als Leeuw lijkt hij meer het belang van het individu in het Watermantijdperk voorop te stellen. Het individuatieproces gaat namelijk om het vinden van de eigen unieke weg, zonder een ander na te bootsen. Deze is voor iedereen verschillend.

Dit is slechts een interpretatie van mijn kant, hopelijk dat je als lezer nog andere ideeën hebt bij het zien van beide afbeeldingen. Daar zijn afbeeldingen ook voor bedoeld, om vanuit het onbewuste iets op te roepen wat daar verborgen ligt en wat vorm wil krijgen.

Vorige
Vorige

4. Het Waterman Tijdperk